GA!-Tennistips

1. Opwarmen en Stretchen


Aan het begin van iedere training en vóór iedere wedstrijd is het belangrijk dat je je ongeveer 10 minuten opwarmt. Om mee te beginnen kun je loopoefeningen (sidesteps, vooruit, achteruit etc. ) en alle mogelijke coördinatie-oefeningen doen.
Ook spelletjes zoals voetbal, hockey of handbal zijn zeer geschikt. Maar die moet je dan wel met lage intensiteit en met aangepaste regels spelen, zodat blessures voorkomen worden. Als je net begint met zweten weet je dat je goed opgewarmd bent.
Daarna hoort het stretchen bij een goed programma. Dit wordt in het tennis vaak vergeten, maar het is heel belangrijk! Als tenniss(t)er moet je vooral de spieren van de volgende lichaamsdelen rekken: nek, armen, schouders, borstkas, rug, en boven- en onderbenen. Je begint bovenaan (nek) en eindigt onderaan (onderbenen). De spieren mogen bij het stretchen wel trekken, maar ze mogen geen pijn doen. Heb je weinig ervaring met stretchen, vraag dan je trainer het je nog een keer voor te doen.
Waarom doen we dit allemaal? Als we ons altijd opwarmen en daarna stretchen zorgen we dat onze spieren en gewrichten flexibeler en elastischer worden. Hierdoor voorkomen we blessures. Bovendien ben je na het opwarmen en stretchen fysiek en mentaal optimaal voorbereid op de belasting die in de training of wedstrijd volgt.

2. Goed inspelen


Over het algemeen is het belangrijk dat je ontspannen, langzaam en ritmisch met het inspelen begint. Daarbij speel je de ballen in het begin ruim over het net, dus zonder risico. Dat geldt voor alle slagen, dus voor de forehand, de backhand, volleys, smashes, retouneerslagen en voor het serveren. Je maakt een heel bewust verschil tussen de ontspannen slagen bij het inspelen en de snelle bewegingen tijdens een wedstrijd. Langzaam ga je dan tijdens het inspelen de ballen sneller, preciezer en met meer risico spelen om te kijken 'hoe het vandaag gaat'. Het gevoel voor deze overgang moet je op je eigen manier ontwikkelen. Naast de fysieke kant van het inspelen moet je je tegelijkertijd ook mentaal voorbereiden op de komende training of wedstrijd. Dus ook het ontwikkelen van focus en concentratie maken deel uit van het inspelen.
Verder is het belangrijk dat je bewust bent van wat de komende opgave is. Speel je in voor een wedstrijd of voor een training? Heeft de tennisleraar misschien gezegd waar je in die training aan gaat werken? Dan kun je je inspelen daarop afstemmen door bijvoorbeeld extra aandacht te besteden aan de slag die getraind gaat worden. Vaak geeft de tennisleraar ook aan welke opdrachten belangrijk zijn bij het inspelen zodat je optimaal voorbereid bent.
Ten slotte, voor een wedstrijd mag je maximaal vijf minuten inspelen. Dat is niet veel tijd om alle slagen even uit te proberen. Daarom is het vaak een goed idee om ongeveer een uur voordat de wedstrijd begint al vast een kwartier in te spelen met een team- of trainingsgenoot.
Niet vergeten:  Vóór het inspelen eerst opwarmen en stretchen!

3. Wat is succesvol tennis?


Succesvol tennissen betekent ten eerste rally’s winnen, en daarmee games, sets en wedstrijden. Dit is het uiteindelijke doel van de tactiek, techniek, wedstrijdvoorbereiding, training enzovoort.
Maar tennissen doe je vooral voor je plezier. Als je plezier tijdens een wedstrijd hebt beleeft, maakt het niet uit of je gewonnen of verloren hebt. Daar hoort vechten voor de winst ook bij. Het is een geweldig gevoel om met 7-6 in de derde set van een tegenstander te winnen die even goed of beter is dan jij en te herkennen dat je veel of misschien wel alles hebt gedaan!
Natuurlijk is dat in de praktijk niet eenvoudig. Niet alleen loop je vaak tegen je eigen grenzen aan, maar je tegenstander zal ook vechten voor zijn/haar succes. Zelden kom je een tegenstander tegen die graag zonder verweer ten onder gaat; iedereen zal altijd alles proberen om zijn/haar spel aan te passen aan het jouwe.
Je bent dus op jezelf aangewezen. Probeer daarbij niet steeds indruk te maken met 'mooie' slagen en met elke bal een winner te slaan, dan zul je niet snel winnen. Creativiteit, vechtlust, uithoudingsvermogen, tactisch inzicht, sterke zenuwen en de goede inschatting van je eigen techniek zijn veel belangrijker. Alleen de succesvolle afronding van de laatste rally (zonder dat het uitmaakt of die elegant, snel, riskant of voorzichtig was) is voor de uitkomst van de wedstrijd cruciaal.

4. Tennis in je hoofd


Voor, tijdens en na wedstrijden hoor je vaak uitspraken als: Vandaag liep het echt helemaal niet.Ik mis steeds de makkelijke ballen.Ik weet wat ik verkeerd doe, maar tijdens de wedstrijd kan ik het niet omzetten. Tegen mij speelt ze altijd haar beste tennis.Bij zoveel wind kun je gewoon niet winnen.
Zulke uitspraken maken duidelijk dat bij tennis niet alleen fysieke, technische en tactische aspecten belangrijk zijn, maar dat ook psychologische processen meespelen.
Er zijn spelers die altijd van een bepaalde tegenstander verliezen, ook als die tegenstander misschien lager op de ranglijst staat. Veel spelers spelen slecht als ze favoriet zijn, maar juist goed als ze de underdog zijn. Te grote nervositeit leidt tot concentratieverlies, maar té ontspannen op de baan staan kan ook negatieve gevolgen hebben. Afhankelijk van de stand - als men voor staat, of tijdens een tiebreak - verkrampen sommige spelers. Of ze laten zich door omstandigheden afleiden; toestand van de baan, het weer, toeschouwers enz. Weer andere spelers verliezen hun zelfbeheersing als er iets onverwachts gebeurt.
Deze voorbeelden laten zien dat tennis een sport is die, als je hem op wedstrijdniveau beoefent, mentaal veeleisend is en belastend kan zijn. Dit heeft vooral te maken met de structuur van de tennissport: de urenlange confrontatie met één tegenstander, de hoge technische vereisten en de specifieke manier van tellen, waardoor er vaak dramatische spelsituaties ontstaan.
In de praktijk komt het dus regelmatig tot verschillende psychologische problemen: angst/stress, gebrek aan zelfvertrouwen, concentratieverlies en verlies van zelfbeheersing.
Je zult misschien denken: “Waar blijft de tennistip?”, maar het is belangrijk het probleem te herkennen om er iets aan te kunnen doen. Zie de volgende tennistip!

5. Positief denken en handelen


We zijn tot de conclusie gekomen dat tennis een moeilijke sport is, waarbij naast technische, tactische en fysieke vaardigheden ook mentale vermogens een grote rol spelen.
Ieder van ons is het wel eens overkomen dat we ons tijdens een wedstrijd niet goed voelden, omdat we met een lastige situatie worstelden. De sleutel tot succes bij zo’n probleem is de situatie (hoe lastig of hopeloos die ook mag lijken) als uitdaging te zien.
Zo zou het er bijvoorbeeld in je hoofd aan toe kunnen gaan: Ik tennis gewoon graag en wil ook deze moeilijke situatie de baas worden. Of: Wat kan mij nou gebeuren? Ik zou de wedstrijd kunnen verliezen, maar dan is er nog geen man overboord, zolang ik er vol voor gegaan ben. Of: Ik zal knokken tot ik omval en ervoor zorgen dat ik in elk geval een plezierige partij speel. Of: Ja, het weer vandaag ligt me niet en mijn slagen willen vandaag niet echt komen en mijn tegenstander heeft vrij veel geluk met ballen op de lijn, maar daar moet ik gewoon overheen stappen en toch proberen het beste uit mezelf te halen.
Dat klinkt makkelijker dan dat het in de praktijk is. Als je deze zinnen tegen jezelf zegt, probeer jezelf er ook van te overtuigen, geloof er in en probeer het zo te voelen. Vergeet een mindere bal en ga weer voor het volgende punt. Als het je lukt om je deze houding stap voor stap eigen te maken, zul je duidelijk meer succes en plezier hebben.

         Primera Beek-Ubbergen     Schildersbedrijf Lex ten Westeneind              

                                       Meijer Assurantiën Beek-Ubbergen              Rabobank Nijmegen